Magna Concursos

Foram encontradas 50 questões.

Texto CB1A1-II


A exorbitante onda de calor que nos atingiu este mês veio fora dos padrões. Sua extensão, sua força e sua duração escapam aos parâmetros. Praticamente o território nacional inteiro foi assolado. Fenômenos atmosféricos têm se tornado cada vez mais extremos e mais frequentes desde que entramos no novo milênio. Incêndios florestais na Sibéria, temperatura saariana na Inglaterra, inundações devastadoras no Rio Grande do Sul, furacões com ventos de 300 km/h, sensação de 60 °C no Rio — são eventos extremos que se multiplicam e preocupam autoridades e governos do mundo inteiro.
Em outras partes do mundo, a população está ciente de que a ameaça principal que paira sobre a humanidade é o desregramento climático. A situação que se antevia para 2050 já chegou, quase 20 anos adiantada. No Brasil, até poucos anos atrás, não se sabia o que era um ciclone extratropical. Hoje, o fenômeno tem assolado o sul do país e ceifado vidas. Só este ano, já vieram dois desses eventos.
A população brasileira tem de ser conscientizada para as mudanças climáticas, que nos anunciam um futuro complicado. A catástrofe planetária começou, mas ainda temos tempo de amenizar o estrago.
Compete ao nosso governo investir em propaganda institucional para levar a informação a todos. Cabe também às autoridades desenhar um programa para implementar todos os conselhos de bom senso que ajudem a população a modificar seus hábitos. Se os brasileiros se conscientizarem de que cada um pode agir em favor da natureza, será um movimento de grande alcance. No fundo, a natureza somos nós. Chega de fomentar nossa própria perdição.
José Horta Manzano. O cantil. Correio Braziliense.
Internet: <correiobraziliense.com.br> (com adaptações).
Assinale a opção em que a reescrita do trecho “No fundo, a natureza somos nós.” (penúltimo período do último parágrafo) mantém a correção gramatical e o sentido original do texto CB1A1-II.
 

Provas

Questão presente nas seguintes provas
Texto CB1A1-I

O Centro de Previsão Climática da Administração Oceânica e Atmosférica (NOAA), dos Estados Unidos da América (EUA), relatou no início de junho o surgimento do El Niño, o aquecimento das águas superficiais do Pacífico equatorial acima da média histórica. As mudanças já registradas neste ano no oceano e na atmosfera tornam provável a ocorrência desse fenômeno durante o próximo inverno no hemisfério Norte (verão no Brasil). De acordo com o comunicado, a chance de um El Niño forte é de 56% e de um moderado de 84%. Talvez seja um dos mais intensos das últimas três décadas.
El Niño e La Niña, o evento inverso, de resfriamento do Pacífico, integram o mesmo fenômeno chamado El Niño Oscilação Sul (ENOS), que provoca mudanças nos padrões globais de transporte de umidade, aumentando a pluviosidade em algumas regiões e reduzindo-a em outras: o clima da Oceania e do leste e sul da África fica mais quente e seco, enquanto nos EUA o inverno é menos rigoroso. Em maio, o Centro de Previsão de Tempo e Estudos Climáticos (CPTEC) do Instituto Nacional de Pesquisas Espaciais (INPE) alertou sobre a formação do El Niño e os seus prováveis efeitos no Brasil até o final deste ano: temperaturas mais altas e menos chuva nas regiões Norte e Nordeste e mais chuva nas regiões Sudeste e Sul.
Sinais do próximo El Niño. In: Pesquisa Fapesp. Ed. 329, jul./2023.
Internet: <revistapesquisa.fapesp.br> (com adaptações).
Em relação a aspectos linguísticos do texto CB1A1-I, julgue os itens a seguir.

I A correção gramatical e os sentidos do texto estariam preservados caso o pronome “a”, em “reduzindo-a” (no primeiro período do segundo parágrafo) fosse colocado antes do verbo: a reduzindo.
II A substituição da expressão “próximo inverno” (no segundo período do primeiro parágrafo) por inverno próximo manteria a correção gramatical do texto e o seu sentido original.
III A substituição das formas verbais “fica” e “é” (ambas no primeiro período do segundo parágrafo) por ficaria e seria preservaria a correlação entre as formas verbais e a coesão temporal do período.

Assinale a opção correta.
 

Provas

Questão presente nas seguintes provas
3064079 Ano: 2024
Disciplina: Espanhol (Língua Espanhola)
Banca: CESPE / CEBRASPE
Orgão: Itaipu
Provas:

La publicidad desempeña un papel clave en la sociedad. Sus mensajes no solo sirven para vender productos. Las marcas, de la mano de sus anuncios, también pueden impulsar buenos hábitos o relevantes cambios sociales. En este sentido, poco a poco, el concepto de publicidad sostenible está cobrando mayor importancia. Un concepto que no solo se refiere a trasladar mensajes concretos, sino que también habla del presente y del futuro de la industria de la publicidad.

Internet: <adevinta.es> (con adaptaciones).

De acuerdo con el texto anterior, juzgue los siguientes ítems.

I La palabra “Sus” en “Sus mensajes” corresponde a una forma masculina del pronombre posesivo.

II La frase “pueden impulsar” tiene como sujeto a “la mano”.

III La palabra “sino” une dos ideas que se contraponen.

IV En la frase “del presente y del futuro de la industria de la publicidad” se usa cuatro veces la preposición de.

Seleccione la opción correcta.

 

Provas

Questão presente nas seguintes provas
3064078 Ano: 2024
Disciplina: Espanhol (Língua Espanhola)
Banca: CESPE / CEBRASPE
Orgão: Itaipu
Provas:

El cuidado del medio ambiente, y la búsqueda de sostenibilidad, ya no es tema sólo para activistas. La industria del arte gráfico no se quedó atrás, pues ha reflejado su compromiso en los materiales que utiliza, el tipo de diseños y procedimientos que usa para la creación de sus productos. Además, este tipo de arte tiene una ventaja sobre otros, pues se puede hacer la impresión en diferentes materiales como vidrio, tela, madera, plástico etc. Aunque se ha intentado disminuir el efecto negativo en el medio ambiente, aún hay quienes optan por utilizar el formato tradicional, como posters, volantes, folletos, etc.

Internet: <geformas.com.mx> (con adaptaciones).

De acuerdo con el texto anterior, juzgue los siguientes ítems.

I Activistas y profesionales del arte gráfico tienen la meta de un diseño sostenible.

II El uso de diferentes materiales permitirá en el futuro mejorar el compromiso de la industria gráfica con el medio ambiente.

III Varios tipos de arte, además del gráfico, utilizan la impresión en diferentes materiales.

IV Todavía se siguen usando formatos gráficos tradicionales pero el efecto negativo sobre el medio ambiente ha disminuido.

Seleccione la opción correcta.

 

Provas

Questão presente nas seguintes provas
3064077 Ano: 2024
Disciplina: Espanhol (Língua Espanhola)
Banca: CESPE / CEBRASPE
Orgão: Itaipu
Provas:

Enunciado 3555853-1

Internet: <ande.gov.py> (con adaptaciones)

De acuerdo con el texto anterior, juzgue los siguientes ítems.

I La palabra “heladera” se refiere al clima y los cuidados con los alimentos.

II Las formas verbales “abrí” y “Tenes” corresponden a la segunda persona del singular.

III El término “cuando sea necesario” es un complemento que indica tempo.

IV La frase “para ahorrar más” es un complemento que indica cantidad.

Seleccione la opción correcta.

 

Provas

Questão presente nas seguintes provas
3064076 Ano: 2024
Disciplina: Espanhol (Língua Espanhola)
Banca: CESPE / CEBRASPE
Orgão: Itaipu
Provas:

Con el final de la dictadura, la publicidad de las administraciones públicas jugó un papel importante en la transición democrática española, debido, sobre todo, al hastío que provocó la esterilidad de las viejas formas de presencia en el espacio público. En los primeros años de la democracia — especialmente a partir de la victoria socialista en 1982 —, la publicidad institucional se gesta como una forma emergente y, si no nueva, al menos renovada, de presencia de la ciudadanía en el espacio público.

Internet: <dialnet.unirioja.es> (con adaptaciones).

De acuerdo con el texto anterior, juzgue los siguientes ítems.

I El rol de la publicidad del Estado español luego de la dictadura fue destacado.

II Las antiguas formas de divulgación se volvieron y habían causado un gran cansancio.

III La emergencia de la publicidad institucional es un indicador del fortalecimiento de la ciudadanía.

IV La victoria socialista fue posterior al fin de la dictadura.

Seleccione la opción correcta.

 

Provas

Questão presente nas seguintes provas
3064074 Ano: 2024
Disciplina: Inglês (Língua Inglesa)
Banca: CESPE / CEBRASPE
Orgão: Itaipu
Provas:

Text 19A4-II

Photo exhibitions are great opportunities for excited and ambitious photographers to showcase their work beyond just the safety of their friends and family. They’re also a stellar opportunity to develop a thicker skin, as your work will be subject to critique, but that’s all part of the territory that comes with getting more exposure as a photographer, which is what all artists should strive for. Beyond that, they’re a great way to advertise yourself as a photographer, both your talents and your availability. Think of it almost as the artist’s equivalent to having a booth at a trade show when you’re selling a product.

First-timers to an exhibition will likely find themselves a bit unsure of what to do and somewhat nervous. Here’s a series of surefire tips to make any exhibition a success. Before you do anything else, it’s imperative that you make up your mind about what you’ll be showcasing at your exhibition. You only have two choices, when you think about it: brand-new work that you’ll shoot especially for the exhibition or archival stuff that you’ll just pull out for the exhibition. Also, being creative when finding the exhibition location is as important as the showcase itself.

Internet: <https://contrastly.com> (adapted).

In text 19A4-II, the word “likely” (first sentence of the second paragraph) conveys the idea of

 

Provas

Questão presente nas seguintes provas
3064071 Ano: 2024
Disciplina: Inglês (Língua Inglesa)
Banca: CESPE / CEBRASPE
Orgão: Itaipu
Provas:

Text 19A4-I

It is a universal fact that cinema is a visual medium. Films have the power to overwhelm our senses as well as our minds, subjecting us to a variety of experiences that can range from the sublime to the devastating. Colours play a crucial role in this interesting phenomenon, forming an integral part of the composition of each frame and dictating how the viewer perceives the spectacle on the screen. Apart from the cinematic medium, colours have always been a part of our experience and how we make sense of the vastly nuanced world around us. Although science has definitively explained what colours are in terms of light, they have always mystified artists and philosophers like Arthur Schopenhauer and Ludwig Wittgenstein, who tried to understand their importance in anthropological frameworks.

More notably, the famous German poet and artist Johann Wolfgang von Goethe published a seminal exploration of colours in his 1810 work Theory of Colours. In it, he examined how each colour corresponds to various psychological states in the minds of human beings. He wrote, “Light and darkness, brightness and obscurity, or if a more general expression is preferred, light and its absence, are necessary to the production of colour… Colour itself is a degree of darkness.” Goethe’s theories might seem baselessly romantic in the 21st century but the underlying ideas have been implemented by filmmakers and cinematographers to curate the voyeuristic experiences of their audiences. Famed cinematographer Vittorio Storaro has based his artistic vision on Goethe’s work, insisting that colours do have a direct connection to the mind of the viewer.

Internet: <https://faroutmagazine.co.uk> (adapted).

Maintaining the original meaning of text 19A4-I, the excerpt “Vittorio Storaro has based his artistic vision on Goethe’s work”, in the last sentence of the last paragraph, can be correctly rephrased as

 

Provas

Questão presente nas seguintes provas
3064070 Ano: 2024
Disciplina: Inglês (Língua Inglesa)
Banca: CESPE / CEBRASPE
Orgão: Itaipu
Provas:

Text 19A4-I

It is a universal fact that cinema is a visual medium. Films have the power to overwhelm our senses as well as our minds, subjecting us to a variety of experiences that can range from the sublime to the devastating. Colours play a crucial role in this interesting phenomenon, forming an integral part of the composition of each frame and dictating how the viewer perceives the spectacle on the screen. Apart from the cinematic medium, colours have always been a part of our experience and how we make sense of the vastly nuanced world around us. Although science has definitively explained what colours are in terms of light, they have always mystified artists and philosophers like Arthur Schopenhauer and Ludwig Wittgenstein, who tried to understand their importance in anthropological frameworks.

More notably, the famous German poet and artist Johann Wolfgang von Goethe published a seminal exploration of colours in his 1810 work Theory of Colours. In it, he examined how each colour corresponds to various psychological states in the minds of human beings. He wrote, “Light and darkness, brightness and obscurity, or if a more general expression is preferred, light and its absence, are necessary to the production of colour… Colour itself is a degree of darkness.” Goethe’s theories might seem baselessly romantic in the 21st century but the underlying ideas have been implemented by filmmakers and cinematographers to curate the voyeuristic experiences of their audiences. Famed cinematographer Vittorio Storaro has based his artistic vision on Goethe’s work, insisting that colours do have a direct connection to the mind of the viewer.

Internet: <https://faroutmagazine.co.uk> (adapted).

Based on text 19A4-I, choose the option that correctly presents Goethe’s description of the relationship between light, darkness, and colour.

 

Provas

Questão presente nas seguintes provas
3064068 Ano: 2024
Disciplina: Inglês (Língua Inglesa)
Banca: CESPE / CEBRASPE
Orgão: Itaipu
Provas:

Text 19A4-I

It is a universal fact that cinema is a visual medium. Films have the power to overwhelm our senses as well as our minds, subjecting us to a variety of experiences that can range from the sublime to the devastating. Colours play a crucial role in this interesting phenomenon, forming an integral part of the composition of each frame and dictating how the viewer perceives the spectacle on the screen. Apart from the cinematic medium, colours have always been a part of our experience and how we make sense of the vastly nuanced world around us. Although science has definitively explained what colours are in terms of light, they have always mystified artists and philosophers like Arthur Schopenhauer and Ludwig Wittgenstein, who tried to understand their importance in anthropological frameworks.

More notably, the famous German poet and artist Johann Wolfgang von Goethe published a seminal exploration of colours in his 1810 work Theory of Colours. In it, he examined how each colour corresponds to various psychological states in the minds of human beings. He wrote, “Light and darkness, brightness and obscurity, or if a more general expression is preferred, light and its absence, are necessary to the production of colour… Colour itself is a degree of darkness.” Goethe’s theories might seem baselessly romantic in the 21st century but the underlying ideas have been implemented by filmmakers and cinematographers to curate the voyeuristic experiences of their audiences. Famed cinematographer Vittorio Storaro has based his artistic vision on Goethe’s work, insisting that colours do have a direct connection to the mind of the viewer.

Internet: <https://faroutmagazine.co.uk> (adapted).

According to text 19A4-I, filmmakers and cinematographers implement Johann Wolfgang von Goethe’s theories on colours

 

Provas

Questão presente nas seguintes provas